Отстраняване на проблеми при работа с полимерна глина

Сигурна съм, че повечето от вас начинаещите ще пристъпите направо към работа. Това е чудесно. Както и да е рано или късно вероятно ще се сблъскате с един от следните проблеми. Ако това стане, тази информация е тук, за да ви помогне.

Клеят е прекалено мек

Най-вероятната причина клеят да стане много мек е, че сте го държали и мачкали прекалено дълго в ръцете си. Той става прекалено лепкав и при най-малкия натиск реагира и става невъзможно да се моделира.

Най-лесното решение е за малко да оставите глината настрана, за да се охлади за около половин час. Ако ръцете ви са много топли и намирате повечето от изделията ви размекнати и кашави, работете с почивки между различните етапи.

Ако клеят е лепкав и кашав веднага след като сте го разпаковали, може би в него има прекалено много пластификатор. За да го стегнете, сплескайте го като дебела палачинка и го сложете между чиста, бяла хартия. Хартията трябва да е без никакви шарки и принтове по нея, защото те ще се отпечатат върху клея. Сложете върху него книги или други тежести и го оставете така за няколко часа. Чрез притискане помагаме хартията да попие пластификатора от клея. Върху хартията се образува маслено петно. Клеят се втвърдява и може да го използвате.

Клеят е трошлив

Ако клеят се троши в ръцете ви докато се опитвате да го обработите. Причината е, че просто е изсъхнал или частично е бил нагрят.

Ако клеят е изложен на въздух при неправилно съхраняване, прастификаторът постепенно и много бавно се изпарява. За да го предпазите от изсъхване го съхранявате плътно опакован в  отделни за всеки цвят найлонови торбички.

За да възстановите изсъхнал клей добавете няколко капки /парче/ омекотител за клей. Трудно се намира. Оставете го за няколко часа да подейства. Пластификаторът прониква в клея. След това го размачкайте хубаво в ръцете си. Трябва да го почуствате по-мек, а парченцата трябва да се слепят отново.

Ако омекотителят не подейства, възможно е клеят ви вече да е частично "изпечен"  от висока температура и нагряване. Това се случва, ако глината е оставена в близост до лампа, оставена е на слънце в много топъл слънчев ден и др.

Ако това е причината, за съжаление клеят ви не може да се възстанови до същото състояние както "суровия", неопечен клей. Ако е шоколадово кафяв на цвят, може да отрежете парченца от него и да ги използвате за украса на миниатюри /примерно за шоколадови пръчици/. Ако пък е цвят екрю може да го използвате за ядки. Ако пък е друг цвят, отчупете от него и го смесете с някакъв друг клей, така се използва като база (основа) на нещо, което ще бъде покрито.

Наличие на петънца от замърсяване, конци, пух и други примеси

Невероятно обезсърчаващо е, когато откриете мъх и влакна в клея, но няма страшно. За да не се случи това убедете се, че ръцете ви и работната повърхност са идеално чисти преди да започнете работа.

Съхранявайте добре клея в малки торбички, за да не прашаса.

Ако сте по средата на работата си и трябва да прекъснете за малко (повече от няколко часа), не го прибирайте, а го покрийте с прозрачно фолио за съхранение.

Мъхът обикновено попада от ръцете в клея. Кърпите в които се бършете не трябва да са мъхнати. Не трябва да сте облечени в мъхнати дрехи и джинси, мъх от тях незабавно полепва по клея. Ако имате домашен любимец неговата козина веднага ще полепне по клея.

Когато забележите замърсяване след като сте започнали работа, това със сигурност е от работната повърхност. Изстържете клея, отдолу той е чист. Не изхвърляйте изрезките, използвайте ги за основа.

Когато забележите замърсяването след като вече сте изработили изделието си, преди да го изпечете във фурната. Внимателно премахнете петънцето като го изстържете с бръснарско ножче или с потупване на навлажнен тампон с алкохол. Тампонът трябва да е влажен, а не мокър. Алкохолът разтваря клея. Обработвайте цветовете по отделно.

Ако забележите мъха след като вече сте опекли вашето изделие опитайте се да изстържете с много фина шкурка. Има ги в магазините за строителни материали. Може да използвате и пила за дърво от най-фините или бръснарско ножче.

Клеят има нежелано цветно петно

Има две причини за получаване на цветно петно. От неизмити ръце и от неизмита работна повърхност. За да запазите цвета на клея ясен и чист, винаги си мийте ръцете и работната повърхност когато сменяте тъмен цвят с по-светъл (особено когато използвате червен цвят или когато използвате сухи пастели за оцветяване). При работа със сухи пастели може оставите цветни пръстови отпечатъци върху произведението си.

Ако клеят има малко количество цветен остатък опитайте се старателно да го размесите. Ако не се получи и все още се вижда, отделете го и го използвайте за база.

Повърхността на изделието е изгоряла
Обгорял или прегорал клей е най-често срещания проблем. Причината е от печката, че не е нагласена на подходящата температура. Силно препоръчвам да използвате термометър за фурна и внимателно да наблюдавате изделията докато се пекат, особено първите няколко пъти.
Ако леко е обгорял, това е повърхностно и може да го поправите, като го изстържете с фина шкурка или с бръснарско ножче. Друга възможност е да оцветите с акрилни боички тъмните изгорели петна. Ако изделията ви са силно изгорели, нищо не можете да направите.

Невероятно разочароващо е когато вашата усилена работа завърши овъглена, но на всеки може да се случи.

Успех!

Коментари

  1. Ирина, здравей!
    Аз съм Поли :)
    Мога ли да те попитам, когато имаш неравности след изпичане, как ги коригираш и изобщо могат ли да бъда коригирани - например с шкурка?

    ОтговорИзтриване
  2. Ирина, много, много ти благодаря за бързия отговор!
    Какво да ти кажа, ръцете още явно не са ми толкова свикнали и тук теме стават неравни :(
    Но честно да ти кажа доста съм доволна, 3-ти ден работя с нея и правя интересни неща.
    Като ги снимам ще ти изпратя снимки да се посмееш, хихи :))
    Много благодаря за "мострите" .. в следващата поръчка ще ти кажа какво съм си избрала (нека първо да свърши глината)
    А също така мога ли да те питам дали си запозната с книгата на Джулие Пикарело - "Patterns in Polymer"? Много ми харесват нещата, които прави. Но не знам илюстрована ли е техниките, които използва... Може би ти знаеш :)

    ОтговорИзтриване
  3. Здравей :),След изпичане, при нужда се полират с много финна шкурка под водна струя. Има и други инструменти за полиране, но като начало препоръчвам щкурка.

    ОтговорИзтриване
  4. Здравей отново Поли, техниката, която тя използва се казва Mokume Gane. Fimo имат комплект Mokume Gane с инструкции в картинки. В книгата й не може да няма илюстровани инструкции. Аз също ще пиша подробно за тази техника в блога. Плочки равни с еднаква дебелина се получават много лесно с клей машина. Ако използваш ролер или някаква точилка, трябва да натискаш равномерно. За да не остават пръстови отпечатъци използвай ръкавици /внимавай да нямат талк/, ако не можеш да работиш с ръкавици просто след това полирай елемента. Ще чакам с нетърпение снимките ти.

    ОтговорИзтриване
  5. Здравей, ръкавиците не трябва да са с талк, трябва да са гладки. Има специални гъвкави ножчета за глина, но и макетното ножче ще ви свърши работа. Можеш да работиш и без ръкавици и след като изпечеш творбата си да я шлифоваш и полираш с фина шкурка. Успех.

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Популярни публикации